Dehler 41 på bronsplats i ÅF Offshore Race!

Grattis till Magnus Thorson och hans besättning som seglade in nya Judel&Vrolijk Dehler 41an på en 3:e plats i stora ORC International A klassen. Segrare i klassen blev DataCom en Landmark 43:a, som även blev totalsegare av ÅF Offshore Race 2013. Magnus Dehler 41 är utrustad med 2,40 m djup T-köl med blybulb, kolfiber mast och bom med kompositvant från Southern Spars, Svarta kompositrattar, B&G instrument och Jefa styrning, 3DL segel från North Sails. 

ÅF Offshore Race med Dehler 35 Sailors Delight.

Gotland Runt är mycket mera än bara en kappsegling, det är lika mycket ett äventyr med fantastiska naturupplevelser, möjligheten att pressa besättning och båt till gränser du aldrig normalt skulle göra. Det kan vara mycket tufft med hårt väder, sjösjuka, bleke, väntan på vind och trötta stunder men det är alltid den fina seglingen, den tuffa kryssen och den häftiga undanvinden och viljan att pressa sig till det yttersta som man minns bäst. Årets segling gick åter i svaga vindars tecken. Vår båt var utrustad med två fockar, en light och en medium/hård samt två spinnakers en 0,75 oz vmg och en 0,9 oz  symmetrisk 0:a.
Vi hade många fina moment på vägen, jag minns framför allt:
- vårt fina driv i bleke seglingen inomskärs till sandhamn, var vi med endast focken i 0,2 knop gick om både Firstar, X- båtar och Arconor.
(Vi seglade in i Sandhamn som 6:e båt i vår klass, korrigerat på en 19:e plats av 64 båtar. Etapp 1 räknas endast in med 10% i slutresultatet.) Starten för ÅF Offshore Race etapp 2 gick igång när vi passerat målet för första etappen, och detta kan verkligen diskuteras att alla som seglar ÅF Offshore Race startar den stora viktiga seglingen vid olika tid med olika vindförutsättningar. Nej, KSSS se till att nästa gång se till att alla startar samtidigt ute i Sandhamn annars är det redan kört på förhand för vissa båtar. Nu fanns det till och med båtar som strategiskt valde att vänta på målgång för första etappen tills vinden tilltog mao helt vansinnigt upplägg!)
- Sträckseglingen ut till Alma  i mörker halv ett på natten med bra vind och farter på 7- 9  knop. Rundning av Alma samt kryssen mot Visby inleds. Vi kryssar på för styrbord men börjar efter ett antal timmar få sakta motvrid samt svagare vind. Vi slår mot väst och successivt avtar vinden mera och mera . Ett kontinuerligt letande efter vind med komplett stopp och utan vind , Efter ett antal timmar lyckas vi sega oss närmare Fårö och Gotland och nära Gotland börjar vinden fylla och vi får frisk kryss till Visby. Det slår mig att denna etapp har efter analys varit helt annorlunda för vissa båtar som startade något tidigare än vi från Sandhamn, det är här som tävlingen avgordes för många och många som tappade alla chanser till bra placering.
- Vår fina trimning och kryss  söder om Fårö när vinden börja tillta och vår krysshastighet låg på 6,7 knop – 7 knop
- Halvvinden från Karlsöarna till Hoburgen var J109an fd Blur tog in på oss och vi sedan hittade trimmet och började dra ifrån densamma ner till Hoburgens rundning.
- De fina surfarna söder om Östergarn var Erik toppade 13,6 knop, senare vår gipp och maxhastigheten  på 15,9 knop! (Loggens eget minne hade registrerat 16,2 som max..)
- Spänningen på natten i tilltagande vind var vi pressade båten med spinnaker runt Gotska Sandön men ej klarade detta, broachade hårt och därefter var tvungen att snabbt bärga spinnakern.
- Spinnakernedtagningen som var en rysare , hela spinnakern åkte ut i vattnet och jag lovar upp för att ej segla över denna, Vi lyckas bärga denna utan att den tar skada… en lättnad..
- Bleket vid Alma när alla båtar samlas in och kämpar mot målet i 0,2 m/s
- Samt så klart Jannes och Erik goda lagade varmrätter.
- God besättningsanda och viljan att vinna.
- Men tyvärr trots mycket fin segling med bra boatspeed är vägvalet allt i denna tävling och timingen att vara i rätt vädersystem avgörande, den biten hade vi ej flyt på denna gång.
Men man kan ju ej få allt.
Ha en skön seglingssommar, Lars.

Etiketter: kappsegling

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter